Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
-
17.08.2011
DE BEPERKTE PROCEDURE In een beperkte procedure gebeurt de gunning in twee fasen. In een eerste fase worden geschikte kandidaten geselecteerd op basis van selectiecriteria als financieel en economische draagkracht en technische bekwaamheid. In een tweede fase worden de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om een offerte in te dienen. Inschrijvers dienen dus op twee momenten tijdig een...
→ Read more -
17.08.2011
Art. 104§2 ARO-K.B. Iedere offerte moet bij de voorzitter van de zitting voor de opening van de (offertes) toekomen alvorens hij de zitting opent. Nochtans wordt een offerte die te laat toekomt, in aanmerking genomen voor zover : 1° de aanbestedende overheid aan de aannemer nog geen kennis heeft gegeven van haar beslissing, 2° en de offerte ten laatste vier kalenderdagen vóór de dag...
→ Read more -
12.08.2011
Ten laatste begin 2012 treedt de Overheidsopdrachtenwet uit 2006 inwerking. Op 9 augustus 2011 werd het eerste van drie uitvoerings K.B.'s (eindelijk) gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het KB van 15 juli 2011 (klik) geeft uitvoering aan titel II van de wet aangaande de gunning van overheiodsopdrachten in de klassieke sectoren. Dit K.B. zal bij inwerkingtreding - te bepalen door een...
→ Read more -
12.08.2011
Regelgeving ARO-K.B. 08.01.1996 Art. 103-ALGEMEEN: Onafgezien van eventuele varianten, mag ieder inschrijver slechts één offerte indienen per opdracht. Art. 113 – aanbesteding Indien het bestek varianten oplegt of toestaat, moet het voorwerp van die varianten, hun aard en draagwijdte nader worden omschreven. In dat geval dient de inschrijver een offerte in voor het basisontwerp en...
→ Read more -
11.08.2011
HABILITATIE Het arrest FUCHS - RvS nr. 207.842 van 4 oktober 2010 De onteigening door het Vlaams Gewest kan ook vooraleer een definitief GRUP is vastgesteld. De wettelijke grondslag voor de onteigening is immers NIET het GRUP, doch wel het decreet van 13 april 1988 tot bepaling van de gevallen en modaliteiten waarbij de Vlaamse Regering kan overgaan tot onteigeningen ten algemenen nute...
→ Read more -
15.07.2011
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is met het wijzigingsdecreet van 8 juli 2011 op een viertal punten bijgestuurd. Ten eerste gaat het over de bevoegdheid voor het verlenen van de onteigeningsmachtiging. En dit in die gevallen waarbij een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan vergezeld gaat van een onteigeningsplan. De Codex bepaalt momenteel dat het onteigeningsplan dat gelijktijdig met...
→ Read more -
14.07.2011
Beslissingen Vlaamse Regering 8 juli 2011 In het kader van de visienota 'Versnellen van Investeringsprojecten' wil de Vlaamse Regering het systeem voor het afleveren van onteigeningsmachtigingen vereenvoudigen. Zo zullen alle onteigeningsmachtigingen voor de lokale besturen in de toekomst verleend worden door de minister van Binnenlands Bestuur en wordt de verplichte instemming van de...
→ Read more -
14.07.2011
Dagboek der werken Het bijhouden van het dagboek der werken is de verantwoordelijkheid van de aanbestedende overheid. Het dagboek der werken is een middel om het verloop van de werken bij te houden. Dit betekent dat ook in periodes dat de werken stilliggen[1] dit dagboek moet worden bijgehouden. Tijdens het stilliggen van de werken kan de aannemer beslissen om het materieel en personeel dat...
→ Read more -
12.07.2011
Regelmatigheid van offertes 1.- Artikel 110§2 ARO-K.B. bepaalt: § 2. Onverminderd de nietigheid van elke offerte wegens afwijking van de essentiële besteksbepalingen zoals deze opgesomd in artikel 89, kan de aanbestedende overheid offertes als onregelmatig en derhalve als onbestaande beschouwen, indien zij niet overeenstemmen met de bepalingen van deze titel, enig voorbehoud inhouden, of...
→ Read more -
30.06.2011
Hof van Cassatie, 15 april 2011, BVBA Calomat t./ Provincie Limburg, arrest nr. C.10.0211.N Samenvatting De aanbestedende overheid kan de opdracht gunnen aan de inschrijver die de laagste regelmatige inschrijving heeft ingediend en die op datum van de beslissing tot gunning nog niet beschikt over de vereiste erkenning. De gunning moet dan wel gebeuren onder de voorwaarde dat de gekozen...
→ Read more -
30.06.2011
De houding van de aanbestedende overheid om een prijs niet als blijkbaar abnormaal te beschouwen, hoewel zulks in geen enkel opzicht wordt onderbouwd, schendt de zorgvuldigheidsplicht. De aanbestedende overheid is in het kader van een zorgvuldig regelmatigheidsonderzoek bijgevolg verplicht een prijsverantwoording te vragen indien zijn met een opmerkelijke/ schijnbaar abnormale prijs...
→ Read more -
30.06.2011
Inzake onderhandelingsprocedures zonder bekendmaking, in toepassing van artikel 26§1 wet overheidsopdrachten 2006, is de aanbestedende overheid gehouden meerdere ondernemers (in principe min. 3) uit te nodigen om een offerte in te dienen. In de praktijk komt het wel eens voor dat ook een niet uitgenodigde inschrijver, een offerte indient, of verzoekt om een uitnodiging te ontvangen. De vraag...
→ Read more